Gastronomické trendy v cateringu na rok 2018

Rovnako ako móda, aj gastronómia patrí k oblastiam života, ktoré stále napredujú a vyvíjajú sa. Rok 2018 opäť priniesol množstvo noviniek. O nich aj o tom, kam smeruje svetový catering, nám porozprával Rastislav Krcho, riaditeľ Experience agency, zážitkovej agentúry zaoberajúcej sa profesionálnym cateringom.
NÁVRAT K PRIRODZENOSTI A OCHRANA PRÍRODY
Celosvetový trend hlásajúci návrat k prírode neobišiel ani gastronómiu. „Klienti už neočakávajú len luxusne naaranžované jedlá – stále viac sa zaujímajú aj o pôvod potravín, spôsob pestovania, či samotnú prípravu a zloženie pokrmu.“ Hovorí Rastislav a dodáva, že do popredia sa dostávajú napríklad RAW potraviny („živá“ strava, ktorá neprešla tepelným spracovaním vyšším ako 45°C a zachovala si množstvo aktívnych enzýmov, minerálov, vitamínov a živín), čerstvé ovocné a zeleninové šťavy, či prírodné limonády z čerstvých bylín, ovocia či zeleniny bez pridaného cukru.
Pri otázke, ako je to so separovaním odpadu a či sa táto oblasť ochrany prírody dotkla aj gastronómie, súhlasne prikyvuje. „Presne tak, ochrana prírody sa dotkla aj oblasti likvidácie cateringového odpadu. Podľa typu a úrovne eventu sa odpad separuje v zázemí obsluhujúcim personálom.“ Čo je ale zaujímavé, do separácie sa zapájajú aj samotní klienti priamo na akcii, ktorým sú k dispozícii viaceré odpadkové nádoby. „To účastníkom umožňuje aktívne sa zapájať do procesu recyklácie a separovať zvyšky okamžite.“
Ale zároveň okrem triedenia odpadu je trendom aj snaha o znižovanie odpadu, najmä toho plastového. "Áno, využíva sa porcelánový riad a v prípade potreby jednorázového, sú na trhu riady z recyklovateľných bio materiálov, napríklad z cukrovej trstiny." Dodávatelia takýchto riadov majú aj dosvedčujúce certifikáty.
NOVÁ GENERÁCIA KLIENTOV VIE, ČO CHCE
Ďalším zaujímavým trendom je samostatnosť, ktorú vyžaduje nová generácia cateringových klientov. „Hoci na Slovensku je to ešte vzdialenou budúcnosťou, americké cateringové spoločnosti predpovedajú, že vopred pripravené bufety sa postupne stanú minulosťou.“
Nastupujúcim trendom je totiž vytvoriť podmienky, v ktorých sa bude môcť klient sám „za pochodu“ rozhodnúť, na čo má v daný okamih chuť. Rastislav uvádza ako príklad organizovanie cateringových workshopov a tzv. interaktívnej kuchyne, „počas ktorých si klient vykonáva zavŕšenie prípravy jedla sám.“
JEDLO JE ZÁŽITKOM PRE VŠETKY ZMYSLY
„Novinkou v gastronómii a cateringu je snaha učiť ľudí vnímať jedlo ako zdroj zážitku“. A to sa dá dosiahnuť viacerými spôsobmi. Podľa Rastislava je najdôležitejšie správne vybrať jedlá do ponuky reštaurácie. Menu samo o sebe môže zmeniť bežný catering na gastronomický zážitok a ovplyvniť tak spomienky klienta.
Ďalším spôsobom je snaha o jedinečnosť. „Možností je veľa, napríklad využitie tradičných/regionálnych a sezónnych surovín, riadená degustácia alkoholu či cigár s plnohodnotným komentárom profesionála, alebo profesionálna prezentácia jedla.“
Nie každý nasleduje trendy :-) "V praxi sa často stretávam s názorom, že dobre sa najesť u väčšiny ľudí znamená veľkú porciu jedla, po ktorej je nutné uvoľniť si gombík na nohaviciach a minimálne 30 minút byť doslova nepoužiteľný." Je to ale úplne inak. Trendom je podávanie jedla bohatého na bielkoviny, omega-3 mastné kyseliny, lososového, morčacieho, kuracieho mäsa a ľahko stráviteľných ingrediencií. To zabezpečí, že ľudia budú mať po jedle dobrú náladu a chuť byť aktívni – debatovať, alebo sa zapájať do rôznych aktivít. „Cieľom zážitkovej gastronómie je umožniť ľuďom vychutnať si catering všetkými zmyslami.“
Rastislav preto dodáva, že výzvou a neprebádanou oblasťou je tak aj gastronómia s diétnymi obmedzeniami. Nie je raritou, že je potrebné pripraviť jedlo pre vegetariánov, vegánov, či ludí s intoleranciou lepku alebo laktózy. „Stále viac ľudí trpí intoleranciami či má z rôznych dôvodov gastronomické obmedzenia. Preto je skutočnou výzvou pripraviť aj pre nich chutné, estetické a hlavne nie jednotvárne jedlo.“ A správny kuchár má každú výzvu rád :-)
Ak sa vám článok páčil, neváhajte ho zdieľať so svojimi priateľmi.
Copyright © 2018 Profi Vision, s. r. o., All rights reserved.
Obrázky zdroj: istockphoto.com