Trendy, ktoré hýbu svetom cateringu

Tipnete si, na ktorých 5 vecí by ešte pred pár rokmi pri plánovaní eventu takmer nik nepomyslel a teraz sa stávajú hitom? Majiteľ úspešnej cateringovky prezradil, čo je dnes in.
Svet slovenského cateringu už dávno nie je len o chlebíčkoch a jednohubkách. Jedlo už nie je len jedlom, ale príležitosťou na nadviazanie spojenia s ľuďmi. Môže byť rozhodujúcou súčasťou zážitku z eventu, často dokonca aj vrcholom. Cateringoví majstri hľadajú pre svojich klientov inovatívne a kreatívne riešenia, ktoré pôjdu ruka v ruke s aktuálnymi trendami. „Chuťovým pohárikom svojich hostí musíme dopriať zážitok, ktorý nemôžu získať na žiadnom inom mieste. Napriek novinkám a vplyvom zo zahraničia naďalej ostáva populárne menu, ktoré je ovplyvnené našou kultúrou a do popredia sa dostávajú lokálne ingrediencie,“ prezradil Rastislav Krcho z eventovo-cateringovej spoločnosti Experience Agency, ktorý vypichol päť aktuálnych trendov zo sveta cateringu.
1. Potravinová solidarita a bezodpadovosť
Témou číslo jeden je snaha o udržateľnosť, zamedzenie plytvaniu potravinami a zníženie vyprodukovaného odpadu na minimum. O ekológiu a šetrné zaobchádzanie s potravinami sa zaujímajú už aj známe osobnosti a veľké značky. Napríklad, spoločnosť METRO Cash & Carry SR podpísala v decembri so Slovenským zväzom kuchárov a cukrárov Memorandum o napĺňaní princípov maximálnej využiteľnosti potravín, potravinovej solidarity a spoločnosti bez odpadov. K memorandu sa môžu pripojiť ďalší gastro špecialisti a ľudia rešpektujúci princípy zero waste.
„Naša spoločnosť sa pridáva k iniciatíve zavedením jednorazových obalov a inventáru vyrobeného z prírodných a recyklovateľných materiálov. Na našich eventoch nájdete tiež odpadkové koše na triedený odpad. No a čo sa týka kuchyne, naozaj sa snažíme spotrebovať čo najviac častí z potrebných surovín, ktoré používame a dbáme na to, aby sa s potravinami neplytvalo,“ dopĺňa Rastislav Krcho.
2. Lokálne farmy alebo „čo je doma, to sa počíta“
Po veľkom boome skúšania exotiky a ochutnávania cudzokrajných špecialít sa pozornosť Slovákov čoraz viac upriamuje na kvalitu z našich fariem, chovov a gazdovstiev. Tento trend ešte zvýraznili škandály okolo surovín dodávaných zo zahraničia, zároveň sa začala prejavovať spolupatričnosť a snaha podporiť miestnych.
Zvýšený dopyt a zdravá konkurencia prirodzene vyústili do skvalitňovania a zveľaďovania služieb. „Rovnako aj u nás v Experience pribudli noví farmárski dodávatelia a máme v pláne tento rok začať spoluprácu s ešte dvoma farmami, kde chovajú prémiové plemená hovädzieho dobytka,“ prezradil Krcho.
3. Zážitková gastronómia
Zážitková kuchyňa s príbehom – silný trend, vďaka ktorému sa búrajú hranice, kreativite sa nekladú medze a vznikajú výnimočné kombinácie chutí, miest a zaujímavých ľudí.
„Pre lovcov gastrozážitkov sme napríklad v Bratislave organizovali večeru v oblakoch. Špeciálne upravené sedenie a plošinu pre pohyb personálu zdvihol do výšky žeriav, a hostia sa tak popri vychutnávaní večere mohli kochať krásou Bratislavy z vtáčej perspektívy,“ povedal Krcho s tým, že už teraz plánujú pre verejnosť a svojich klientov ďalšie výnimočné chvíle spojené s dobrým jedlom.
4. V hlavnej úlohe čaj
Rastislav Krcho tiež upozorňuje, že pomaly aj u nás naberá na sile kultúra pitia čaju. Tak, ako pred pár rokmi prišla kávová vlna, keď sa začala vo veľkom riešiť kvalita, spôsoby pitia a prípravy kávy, sa očakáva aj vlna čajová. Ľudia si budú čoraz viac vychutnávať rôzne typy zmesí a odrôd čaju, budú skúšať aj alternatívne spôsoby prípravy, populárne budú koktejly s čajom či čapovaný čaj.
„Je možné, že na cateringoch dostane čaj rovnakú úctu ako káva. Môžeme počítať s tým, že vedľa kávových stánkov pribudnú aj stánky čajové, kde budú môcť hostia ochutnať rôzne druhy čajov či už v teplej alebo studenej forme podávania. Uvidíme, ako na to budú reagovať hostia a či ich to osloví.“
5. Domovariči piva a maličké vinárstva s puncom exkluzivity
Spomedzi alkoholických nápojov na najrôznejších eventoch dominujú pivo a víno. Nie však hocijaké. Ruka v ruke s trendom lokálnosti sú stále populárnejšie malé remeselné pivovary a vinárstva, ktorých produkty sa dostanú len k vybraným skupinám ľudí. Práve táto exkluzivita spolu so skvelým chuťovým zážitkom je podľa majiteľa Experience Agency veľmi žiadaná. „Čoraz obľúbenejšie sú tzv. domovaričské značky piva. Variči piva pripravujú úžasné a výnimočné zlaté moky doma často na lepšej úrovni ako veľké pivovary. K mojim obľúbeným značkám patria Pressburg Brew Laboratory a Partizán Brewery Bratislava, ktoré si obľúbili aj naši klienti.
Rovnako podporujeme aj privátne vinárstva a spoločnosti so sortimentom, ktorý len tak neochutnáte. Medzi našimi partnermi je napríklad spoločnosť HP Company, s ktorou organizujeme aj pravidelné degustácie vín a jedál pod názvom WINE and CATERING PARTY,“ dodal Rastislav Krcho a svoje rozprávanie o trendoch v cateringu zakončil pozvaním na jednu z degustácií, ktorá sa koná už čoskoro. Viac informácií nájdete na www.facebook.com/experienceSK.
Rasťovi ďakujeme :)
Copyright © 2019 Profi Vision, s. r. o., All rights reserved
Autor: profikuchar.sk
Obrázky zdroj: istockphoto.com, dinnerinthesky.sk